Köleler Adası
1.
sezon

· KADRO

· PROVA NOTLARI

· SÖZLÜK

· BASINDA ÇIKANLAR

· SEANSLAR



tarihinde oynanmaya başlandı.
PROVA NOTLARI
17.11.2017 - Cuma

 

 

Hellüv

 

Stüdyo sahnedeyiz çünkü provayı stüdyo sahnede yapıyoruz o yüzden de stüdyo sahnedeyiz prova var stüdyo sahnede.

 

13.03‘te stüdyo sahneye indik. Bugün Sedat Abisiziz. Sohbetimizi ettik tabi ki. Ekibin en eskisi Alper ka ile nasıl tanıştıklarını anlattı. Sonra da Aslı’yla nasıl tanıştıklarını anlattı. 14.16’da ışıklar kapalı Gönül Dağı –Neşet Ertaş türküsünü Alper ve Aslı söylemeye başladılar. Eklenen eklendi eklenmeyen eklenmedi. Kendilerine bu güzel düet içün teşekkür ederiz. Vakit 15.05 olmuştu sayfa 18 sahne 6’da idik. Öfrozin-Kleantis-Arlekin-İfikrat bizimleydi. Ka oyunculara öfke üzerine ne düşündüklerini sordu. Herkes teek teek anlattı. Kleantis’in ( Aslı) öfkesi üzerine konuştuk. Haklı be kadın dedik. Oyundaki çeşitli ‘merhamet’ istemelere baktık. Kanı mavi olan İfikrat (Ekrem) Bey’in - çünkü o bir ‘soylu’- köle olan Arlekin’den kendisi için merhamet istemesi haksız bir durum dedik. E yani. Trevelen yardımıyla Öfrozin ve İfikrat ( soylularmız) köleliği deneyimleyince efendilik kalmaz dedik. Eşitlenmek için aynısını yaşamak lazım.

 

Oyunun en öfkelisi Kleantis. Soylu için sadece akıl var dedik.

 

- Buse: Belki de bu yüzden tragedyalar Antik Yunan’da soylular üzerinden,komedi alt sınıfta.

 

Hıncını görünür kılmak Grotesk’e giden yol dedik Kleantis için. Öfrozin dişi, Kleantis kadın. Toplumsal cinsiyet üretiminin yüklediği sovlaştırmayı vuruyor Kleantis. Problemleri anlamadan parodisini nasıl yapak dedik. Oyuncular yavaş yavaş bedenleri anlamak için kendi marke kostümlerini getirmeye başladı. İlk markelimiz Buse, Öfrozin’in soylu bedenini anlamak, tavrını kavramak için topuklu ayakkapsını getirdi. Sohbetli provamızdan sonra 16.02’de 6. sahnemizi yani sayfa 18’i çalışmaya başladık. Bu sahnede kisveler değişti tabi statüler de değişti. Köle-soyluların (Arlekin – Kleantis) soylu-kölelere (İfikrat- Öfrozin)söyledikleri cümleleri bu değişim üzerinden dinleyip araştırırken pek bi keyiflendik. Bkz: Ayna oyunu. 7. sahne olan Öfrozin- Kleantis sahnesini çalışırkene Kleantis’in acısını gördük. Bize irrasyonel gelen egemenin rasyonilitesi.

 

Zapatista’ları andık yine. Silahları var ama kullanmıyorlar. Silahlar üzerine konuştuk. Şimdi çelik doğada var. Onu silah haline getiren insan. Tetiğe basılmadığı müddetçe o Şekspir’in Fırtına‘da Antonio’ya söylettiği gibi ‘uysal çelik.’ Tetiğe basan insan eli. Ateş eden silah değil bunu unutmayalım dedik. Bizce oyun vazgeçmemiz, yapmamamız gereken şeyleri gösteriyor. Önce benleri bırakalım deyip 17.14’te, haftaya Salı görüşmek üzre provamızı bitirdik.

 

Kitap: Katip Bartleby – Herman Melville

 

Kırılganların Yönetimi –Isabell Lorey

 

Film: Sex Hakkında Bilmek İstediğiniz Her Şey – Woody Allen

 

- ka: Öfke baldan tatlıdır.

 

- Aslı: Baldız değil miydi o ya.

 

 

 


16.11.2017 - Perşembe

 

 

Namaste,

 

13.45'te toplucanak stüdyo sahnede sohbet ederek başladık.

 

Bu oyunda dekor var.

 

Ka, oyunculara Bengi'nin acaip bi dekor yapıyor olduğunun haberini verdi. Ada minyatürü olarak daire. Bir tür iki boyutluluk. 15.27'de 4. Sahne olan Öfrozin - Trevelen sahnesinden başladdıııık tee sonuna kadar bir duyalım bakalım neler oluyormuş oyunda dedik. Buse'nin elleriynen yapmış olduğu yine adını bilmediğim tadını bildiğim gıdayı tüketirten falafel üzerine sohbet ettik, humus çoh iyi dedik.

 

Sayfası az oyunu çok olan oyunumuzun, ilk baştan sona denemeli provası olan bugün her sahnede tadımlık şeyler keşfettik. Yeşim (Koreografi/Kondisyoner) için notlar düştük henüz söylemedik. Ne yalan söylüyüm çok güldük çok eğlendik. Oyunda iki soytarımız var kendileri Cléanthis ve Arlequin oh oh çoh iyi dedik. Şekspir beyin Fırtına'sındaki iktidar sarhoşluğu ve alkol bağlantısına çağrıştırıldık. Oyunun finalini değiştireceğiz çünkü bir fikrimiz var. 8. sahne olan Arlekin - Öfrozin sahnesinin efendi köle ilişkisine dair çok güzel bir örnek olduğunu düşünüyoruz. Köle olduğunda etkiye maruz kalansın dedik. Bir tür aynalık oyunu. Schrödinger beyin kedisini anmamazlık yapmadık. 17.32'de en en baştan başlayıp, komedi dedik ne güzel şey.

 

 

Bol kahkahalı provamızı, insan değişen bir varlık diyerek 19.15'te bitirdik.

 

 

 

Film: Selvi Boylum Al Yazmalım

 

 

- ka: Yine de yukarıya bak, boydan kıs.

 

 


14.11.2017 - Salı

 

 

Yoga sonrası

 

Saat 14.16'da Alper'in adını unuttuğum tadını unutmadığım yiyecek ikramından sonra Berkay (Müzik)'ın da ziyaretimize gelmesiynen ışıklar kapaları pek sevdiğimiz Al Yemeni Mor Yemeni adlı Kıbrıs türkümüzü söyledik. Ekip şakıyor.

 

Sohbetimizi ettikten sonra 1. Sahne olan İfikrat (Ekrem) - Arlekin (Alper) adlı sahnemizi çalışmaya başladuk. İfikrat'ın eyleme kudreti düştü, Arlekin için tutsaklıktan özgürlüğe geçen beden, denetlenemeyen beden Grotesk'in alanı dedik. 15.08'de bir kez daha çalışırken soylu efendi İfikrat'ın hazzı reddettiğini fark ettik. Sonuçta kölelerin haz alanına girerse devrimci olmasına ramak kalabilir dedik.

 

- ka: Haz devrimci bir şey, yıkılırsın hazdan.

 

Bir diğer ezberini yapanımız Sedat Abi (Trevelen) ile 2. Sahne olan Arlekin-İfikrat-Trevelen adlı sahnemizi yer yer sufleli çalışmaya başladık. Bir kaç tekrarını aldıktan sonra Berkay, Arlekin'in şarkısını öyle çok da acele etmeden - zamanımız var çok şükür - ama yine de bi evde bakayım ya diyerek evine gitti. En azından bize öyle söyledi bilemeyiz tabi. Trevelen'in mantığı hakkında konuştuk. Laf yeterli değil örnek davranışı göstermek lazım dedik. Arlekin'in bir isminin olmaması bize Roberto Zucco oyunundaki kız çocuğunu hatırlattı. İsimsizlik dedik zorla kabul ettirilen bir şey olabilir. Garson hitapları geldi aklımıza. Bu oyunun insanlık problemleriyle örülü olduğunu düşünüyoruz. 16.41'de 4. Sahne olan Trevelen (Sedat Abi) - Öfrozin (Buse) adlı sahnemizi çalışırken Öfrozin için gözlerimi kapatırım hepiniz yok olursunuz dedik. Çaresizliğin getirdiği soylu halleri keşfettik. Performans olarak yumuşaklık dedik.

 

17.05'te bir iki kesişle çalıştığımız ilk sahneleri şööyle bir tekrardan çalıştık ve Öfrozin'i merdaneli çamaşır makinasına benzeterek provamızı bitirdik.

 

 

- Alper: Anlatamadım di mi?


- ka: Çok güzel anlatamadın ama.

 


10.11.2017 - Cuma

 

 

Okunuşlarıylan,

 

 

İphicrates/İfikrat

Arlequin/Arlekin

Cleanthis/Kleantis

Euphrosine/Öfrozin

Trivelin/Trivelen

 

 

Salut

 

Saat 13.00'te stüdyo sahnede toplaştık. Ka dün oyunculardan birer türkü söylemelerini istemişti ilk Aslı eşliğinde Gesi Bağlarını ardından Ekrem eşliğinde Kıprıs türküsü olan Al Yemeni Mor Yemeni adlı türküyü söyledik. Türkü çok acaip bir şey dedik.

 

 

13.48'de Alper'in ağustosta yaptığını tahmin ettiğimiz ezberi gözlerden kaçmamış, Ekrem'in neredeyse ezber olmasıynan Ulaş (asistan)'ın sufleleri eşliğinde 1. Sahne olan İfikrat (Ekrem) - Arlekin (Alper) sahnesini çalışmıya başladık. Ka oyunculara kostümlerin güncel ama falanlı olacağını söyledi.

İsim bir rüşt ispatı, ismin yoksa topluma karışmak için erginleşememişsindir efendilern gözünde. İsimlerin yer değiştirdiği bu sahnede Arlekin olarak İfikratlık, İfikrat olarak Arlekinlik dedik. Öyle. 3. sahne olan Kleantis (Aslı), Trivelen (Sedat Abi), Öfrozin (Buse) çalışırkene belki de Kleantis Hanım’ın önünde ilk kez konuşuyor dedik. Öç almanın eğlencesini keşfettik. Özgürleşme seli. Komedinin ritmi ve melodisi hakkında konuştuk. Sınıf farkının ilk görüldüğü yer olan ellere dikkatimiz çekildi. Hem yağmurun hem Öfrozin'in elleri hakkında konuştuk. Yağmurun küçüktü ama olsun dedik. Öfrozin (Buse)'ye bakarken kadını güzelleştiren sektör ve buna inanan kadınları andık. Buyurun: Korse, Antik Yunan'dan beri.

 

Kaçamak çiş molalarından sonra resmi çiş molamızı verdik, politik ve toplumsal olarak ezen - ezilen hakkında oyuncular yaşadıkları anılarını paylaştılar. 17.09'da provamızı bitirdik.

Tatilliyik.

 

 

 

 

- ka: Bak Alper'e hiç sündürüyor mu?

 

- Alper: Sündürella.

 

 


09.11.2017 - Perşembe

 

 

 

Stüdyoda müzikli prova

 

 

 

Bir perşembe klasiği olarak zabahtan toplucanak yogamızı yapıp çaylarmızı içtikten sonra saat 13.47'de biz stüdyo sahneye indik. Provaya Arif Sağ - Şeker Oğlan, Münip Utandı - Nihavend Kanun Taksimi,Göksel Baktadir - Nihavend ( Longa ), Metallica - Fuel,Oğuz Yılmaz - Topal adlı şarkılarlan Ekrem babanne evine,Sedat abi gençliğine gitti, Alper acuk göbek attı. Ardından Ruhi Su - Maphushaneye Güneş Doğmuyor bi de Neşet Ertaş - Maphushaneye Güneş Doğmuyor. Kendi müziğimizi tanımaz hale geldik mi orda korkmamız lazım dedik.

 

 

 

"Kök, onu kaybedersek sıçtık."

 

 

 

Ka ilk atlamasını yaptı. 14.57'de 1. Sahne olan İphicrates ( Ekrem) - Arlequin ( Alper) adlı sahnemizi çalışmaya başladık. Oyunu, bugünün imkanını araştırıyoruz, 1700'lerin eşitliği yerine bugününkiyle ilgileniyoruz malum 2018 oyunu. Sınıfsal olanın ürettiği maskeler, gizemlilikler yeri geldiğinde şiddetleri hakkında konuştuk. Atina derken yasa, yasa derken Atina dedik. Ada'nın negatifi kocaman da olsa sınırlı olması pozitifi olarak ama karadan kopmuş. Ütopyanın alanı dedik.

16.22'de 1. sahneyi çalışırken Yaşasın! Unlu mamüller geldi ve bitti. Karakterler ve ilişkiler hakkında çeşitli keşfedişlerimiz tabi ki oldu. Arlequin'in tiradında hıncın eğlencesi olduğunu keşfettik. Yaşasın sınıf kini dedik ve 3. sahne olan Trivelen (Sedat abi), Cléanthis (Aslı) ve Euphrosine (Buse) sahnesini çalışmaya başladık. Euphrosine ve Cléanthis ilişkisinde en "kadın" olma savaşı olduğunu fark ettik aklımıza Torun İstiyorum geldi. Ka oyunculardan mekan ve roller hakkında power point olmasa da en azından bi görsel hazırlamalarını istedi. İktidarın en dayanamadığı şey ona gülünmesi diyerek 18.00'de yarın görüşmek üzre provamızı bitirdük.

 

 

 

 

Kök: Muharrem Ertaş - Kalktı Göç Elleri Avşar Elleri

 

 

 

 

 

 

 

 

- ka: Buralar var ya, büyük komedi.

 

 


07.11.2017 - Salı

 

 

Yoga bitişi

 

Alper ’in 6 dakika geç kalmasıyla, provamıza saat 14.06’da büyük salonda, oyun hakkında sohbet ederek başladık.

 

Oyun Köleler Adası’nda geçmektedir.

 

İkiefendili, İphicrate (Ekrem Yücelten) ve Euphrosine (Buse Kara); iki köleli Arlequin(Alper Baytekin) ve Cléanthis (Aslı İnandık); bir tanımsız Trivelin (Sedat Küçükay)’li oyunumuzda geçen bir köle hitabı olarak ‘çocuk’ dikkatimizi çekti. Politik dilin hayatımızdaki yeri hakkında örnekler verdik. Bkz. Apartman Görevliliği.

 

14.18‘de Aslı’sız 1. Sahne olan İphicrate – Arlequin sahnesiyle tanışmak üzre çalışmaya başladık. Hem adadayız hem hiç bi şey bilmiyoruz.

 

- ka : Eveet, buyursunlar ada sakinleri.

 

Ka oyunculara gemi kazasıyla adaya geldiklerini hatırlattı. Efendi ve köle bedeni için doğaçlamalar yapıldı. Olmayan kumlar eşildi sandalyeden engeller biçildi doğaçlama yaparak iki farklı beden araştırıldı. Köle’nin engelleri düşünmeye zaman harcamadan aştırması hakkında konuşuldu.

 

‘’Efendinin bir an durması dünyanın durması demek, efendi öyle kodlamış.’’

 

2. Sahne olan Trivelin- İphicrate- Arlequin-Cléanthis-Euphrosine sahnesini çalışmaya başladık. Ka oyunculara dekorun opera komik gibi köşeli ve yükseltili olacağını parmağıyla çizerek anlattı. 15.33’te Trivelin’in köleler adası kuralları tiradını bir daha çalışırken İphicrate’ın hezeyan duygusuna örnek olarak ka meşhur balık haşlama hikayesini ekiple paylaştı.

 

Kaba güldürü ve ironi beraber yürüyor bu oyunda dendi ve akşam oynayacak Tehlikeli Oyunlar’ın dekor ve ışık kurulumundan dolayı değil de, provayı sanki biz istemişiz de bitirmişiz gibi davranıp 17.07’de provayı bitirdik.

 

 

Kitap : Komünist Manifesto – Karl Marx, Friedrich Engels

 

 

- Buse: Ben de civciv pişirmiştim.

 

 

(Alper için)

 

- İrf : Konuşuyo mu ?

 

 

- ka: Konuşuyor.

 

 


03.11.2017 - Cuma

 

Kışlık.

 

Sezonun ikinci oyunu olan Marivaux'un Köleler Adası, hepimize hayırlı uğurlu olsun dileklerinin de bulunduğu ilk tanışmalı okumalı provamızı yapmak üzre taam 13.13'te gurabiyeli meyveli stüdyo sahne de toplaştık. Stüdyo'da provası yapılacak olan yanlış saymadıysam 5. oyunumuz ve Moda Sahnesi'nin Roberto Zucco ve Bira Fabrikası'ndan sonra üçüncü Fransız oyunu. Heyecanlıyız ağızlar kulaklarda, gözler çipik oh.

Prömiyer tarihimiz net olmamakla birlikte, 4 Ocak 2018 perşembe 20.30, büyük salon, tek perde.

 

- ka : Berkay müzikleri yapacak, bu, oyunun müziği olacak demek oluyor.

 

Oyunumuz aydınlanma çağı döneminde ada'da geçmektedir.

Oyunun okumasını yapmadan önce nasıl bir prova süreci izleyeceğimizi konuştuk. Hafta sonları prova yok. Oyunun kısa olması bizi üzse de Emine Ayhan'nın da yardımıyla ek metinler bulacağımızı söyledi ka. Oyundaki efendi - köle bedenlerinin dönüşüme uğrayarak çeşitlenmesi hakkında konuştuk. Dönüşüm deyince Kafka'nın varlıklarını andık. Bedirhan Dehmen'in yine stüdyo sahne de verdiği 'Dans Tarihi' adlı seminer bilgimizden yararlanarak saray soyluluğu, ah o duruşlar, pointler hakkında konuştuk. 13.36'da çevirmenimiz Ezgi Coşkun, daha önce çalışıp hazırlamış olduğu oyun ,yazar ve dönem hakkındaki bilgilerini ekiple paylaştı sağolsun.

 

- ka: Ansiklopedi ilk bu dönem çıktı.

 

Oyunumuzda ikisi Commedia dell'arte olmak üzre beş adet antik yunan isimli Fransız var.

14.54'te ka'nın, sadece okuyacağız demesiyle bol kahkahalı bol şakalı ilk okumamız 55 dakika sürdü. Hınç, intikam mekanizmasının çalıştırılmamasıyla başka bir dünyanın mümkünlüğü diyerek 16.27'de salı günü önce yogada görüşmek üzre sözleştik.

 

Kitap : Ahlakın Soykütüğü Üstüne - Friedrich Nietzsche 
 Tahakküm ve Direniş Sanatları - J.C. Scott (ayrıntı)
 Oda Hizmetçisinin Günlüğü - Octave Mirebeau (ayrıntı)

 

Film : Benim Varoş Hikayem - Yunus Ozan Korkut
 La Roi Danse/ The King İs Dancing - Gérard Corbiau

 

- Bengi : Oynayabilecek misin bunları?

- Alper : Hepsini mi?