Güneşin Zaptı ve All About The Heart

GÜNEŞİN ZAPTI

Yazan: Aleksey Kruçenih 

Konsept: Taldans 

Koreografi ve Performans: Mustafa Kaplan, Filiz Sızanlı 

Ses Tasarımı: Sinan Kestelli 

Işık Tasarımı: Turan Tayar 

Kostüm: Petra

Ortak Yapımcılar: Eskişehir Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları, Taldans

Teşekkürler: Norgunk Yayınevi, SALT Araştırma, KeKeÇa (Timuçin Gürer, Tugay Başar), Esra Karadağ, Sima Can Kaplan, MSGSÜ Modern Dans Bölümü, ÇATI (Çağdaş Dans Sanatçıları Derneği)

Yaklaşık 40’ sürer

 

Taldans’ın son dönem işlerinde görülen metin, beden, ritim ilişkisi, ilk Rus fütürist operası olan ‘’Güneşin Zaptı’’ eserinin sahneye uyarlanmasında da devam ediyor. 

Taldans’ın kurucuları Mustafa Kaplan ve Filiz Sızanlı, 15 yıl aradan sonra, sahnede yeniden bir ikili olmayı, metnin sessel ve imgesel içeriğine sızmayı deniyorlar. Kendi beden dillerini yeniden bir örgü içinde kurgulamanın yollarını araştırıyorlar. “Güneşin Zaptı”ndaki fütürist tavrı, sessel malzemeyi öne çıkaran koreografik bir yazılımla inceliyorlar.

Sesin hareketini inceleyerek, yepyeni bir imla kılavuzu oluşturuyorlar. Dil ve anlam üzerinden yürütülen matematiksel ve mimari hesaplar yapıyorlar. Söyleyişle müzik arasındaki mesafeyi tartıyor, çeşitli ritimler ve Türk usulleri ile sessel malzemeyi türlü varyasyonlara açmayı deniyorlar. Anlamı oluşturan dizileri bozup yeniden diziyor, geleneksel dili kışkırtarak geleceğin dilini öngörmeyi deniyorlar.

Taldans, bu fütürist operayı ele alırken ne opera, ne de tiyatro oyunu sahneleme iddiasındadır. Dilde ve bedende özgürleştirici, dinamik ve akışkan bir kurgunun peşine düşerek, imkansızlığın içinde her şeyin mümkün olabileceğini hayal eden ve bunu dile getiren bir yapıta, “Güneşin Zaptı”na doğru yola çıkıyor.

 

 

TALDANS

Taldans 2003 yılında İstanbul’da Mustafa Kaplan ve Filiz Sızanlı tarafından kuruldu. Kaplan ve Sızanlı 2003 yılına kadar birlikte ya da bağımsız çeşitli projelerin içinde yer almışlardı. Taldans kapsamında birlikte yarattıkları eserlerden bazıları şunlardır: Dolap (2000), SekSek (2002), Solum (2004), Graf (2006) ve Dokuman (2009), Site (2010), Eskiyeni (2011), Acilen Hareket Etmemiz Lazım (2014), 600 Adım Projesi (2014), X-Apartments (2015) ve Güneşin Zaptı (2017).

 

Taldans 2001’den bu yana, bir çok uluslararası festivallerde eserlerini sergilemektedir. Bu eserler Avrupa’dan, farklı kültür kurumlarının yapımcı olarak destekleri ile geliştirilmiştir. Taldans’ın sanatsal direktörleri Kaplan ve Sızanlı, aynı zamanda kendi şahsi projelerini de geliştirmekte ve uluslararası atölyelerin yanı sıra buluşmalara, panellere ve konferanslara da davet edilmektedir.

 

Mustafa KAPLAN

1965’de Konya’da doğan Mustafa Kaplan 1984–86 yılları arasında Geyvan McMillan’dan Graham Tekniği dersleri alarak dansa başladı. Aynı dönem Bulunmaz Tiyatro’da oyunculuk eğitimi alan sanatçı1989-92’de Çağdaş Bale Topluluğu’nda dans etti. Yıldız Teknik Üniversitesi Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği’ni 1990’da bitiren Kaplan; aynı yıl İstanbul Şehir Tiyatroları’na dansçı olarak katıldı, bu kurum bünyesindeki Tiyatro Araştırma Laboratuvarı’nda Beklan ve Ayla Algan’dan oyunculuk dersleri aldı ve 2001’e dek bu tiyatronun çeşitli oyunlarında dans etti, koreografiler gerçekleştirdi. 1997’de Filiz Sızanlı ile birlikte çalışmaya başladı. Aydın Teker’in koreografilerinde de dans eden sanatçı, Yeşil Üzümler Dans Tiyatrosu, Dance Factory, Taldans ve ÇATI Stüdyosu’nun kurucularındandır. Yapımlarıyla; yurtiçi ve yurtdışı pek çok tiyatro ve dans festivaline katılan, atölyeler gerçekleştiren Kaplan, halen Çatı Stüdyosu’nda dans dersleri vermektedir.

 

Filiz SIZANLI

Filiz Sızanlı İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi’ndeki eğitimini tamamladıktan sonra, 1997 yılında İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları’nın Tiyatro Araştırma Laboratuvarı bünyesinde çeşitli dans ve tiyatro projelerinde yer aldı. 2000 yılında Çatı Çağdaş Dans Sanatçıları Derneği’nin kurucu üyeleri arasında yer aldı. 2001-2005 yılları arasında Fransa’da Devlet Sanatçısı olarak Montpellier Ulusal Koreografi Merkezi’nde Mathilde Monnier ile çalıştı. Bu süreçte ayrıca Emmanuelle Hyunh, Mustafa Kaplan ve Jann Marussich, Julie Nioche’un projelerinde dans etti. 2002 yılında Mustafa Kaplan ile birlikte “Taldans”ı kurdu. 2012 yılından beri Eskişehir Anadolu Üniversitesi Devlet Konservatuarı Tiyatro Bölümü'nde, Eskişehir Şehir Tiyatroları’nda ve 2017 yılından beri MSGSÜ Çağdaş Dans Anasanat Dalı’nda dans ve hareket derslerinde beden ve mekân ilişkisi üzerine eğitim vermektedir.

 

 

ALL ABOUT THE HEART

Konsept, Koreografi ve Dans: Canan Yücel Pekiçten 

Ses Tasarımı: Etem Kaplan 

Video Tasarımı: Metin Çavuş 

Işık Tasarımı: Utku Kara 

Kamera: Canan Yücel Pekiçten, Soetkin Verstegen

Teşekkürler: Kone Foundation, The Swedish Arts Grants Committee, Tuğçe Tuna, Ayrin Ersöz, Nurten Özata, Gun Lund, Bora Pekiçten, Alper Marangoz

Yaklaşık 40’ sürer

 

Çağdaş dans sanatçısı Canan Yücel Pekiçten bize üç ayrı kadının kalbini açıyor; üç farklı operaya konu olmuş üç kadın karakterin öyküsünü sahneye, bildiğimizin ötesinde bir yorumla taşıyor. Der Zwerg Lied’inin kraliçesi, Madam Butterfly’ın Cio-Cio-San’ı ve Fince yazılmış ilk opera olan Pohjan Neito’nun aynı adlı karakteri; sanatçının performansında kadın bakış açısıyla yeniden var oluyor. Bu üç ayrı solo yapıtla, cinsiyetçi bir bakışla yaratılmış kadın karakterlerin “şekil değiştirmesine” tanıklık edeceğiz.

 

“Canan Yücel Pekiçten 3 kadın figürünü bedenleştirdiği eserinde 3 karakterin kadınsı boyutlarını derinlemesine ele alıyor.” (Par Théophile Pillault, Mouvement.net)

 

“All About the Heart” uzun zamandır İstanbul dans sahnesinde karşıma çıkan en heyecan verici ve etkileyici yapıt; yaratıcısı ve icracısı Canan Yücel Pekiçten. Pekiçten’in; tekniği mükemmel, tasarladığı kompozisyon kurgu olarak neredeyse kusursuz, bulduğu kavramsal fikirler nefes kesici, obje kullanımı yaratıcı, müzik kullanımı atmosferik, bedenini kullanımı cesaretli ve zorlayıcı, yüz ifadesi ve ifade üzerinden seyirciyle kurduğu ilişki ise hipnotize edici(...)” (Mehmet Kerem Özel, danzon, Mimesis-dergi 2017/12)

 

Canan YÜCEL PEKİÇTEN

Dans Sanatçısı, koreograf, öğretim görevlisi Canan Yücel Pekiçten Yıldız Teknik Üniversitesi Dans Anasanat Dalı’ndan bölüm birincisi olarak mezun oldu. Bir dönem Folkwang Universität Der Künste, Essen’de dans eğitimi aldı. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Dans Bölümü’nden master derecesi alan sanatçı, aynı üniversitede doktora çalışmalarına devam etmekte, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Çağdaş Dans Anasanat Dalı ve Yeni Yüzyıl Üniversitesi Sahne Sanatları Bölümü’nde dersler vermektedir. Canan Yücel Pekiçten yerli ve yabancı koreografların projelerinde dansçı olarak yer almasının yanında, kendi eserlerinden; “My Motto” isimli eseri Utrecht Spring Dance Festivali’nde, “It’s OK!” isimli eseri 19. İstanbul Tiyatro Festivali’nde ilk gösterimini yaptıktan sonra, Polonya ve Litvanya’da gösterilmiştir. Kendisinin icra ettiği koreografisi, “Der Zwerg” en iyi koreografi ve dans seçilerek Polonya, 8. Gdansk Solo Dans Festivali’nde birincilik ödülüne layık görülmüştür. "All About the Heart", isimli son eseri İsveç’in Gothenburg şehrinde ilk gösterimini yaptıktan sonra 21. İstanbul Tiyatro Festivali’nde ve bir bölümü New York’daki Judson Church’de gösterilmiştir. Çalışmaları şimdiye kadar, Jardin d’Europe, Europe In Motion, Workshop Foundation (Macaristan), The Swedish Arts Grants Committee (İsveç) ve Kone Fonu (Finlandiya) tarafından desteklenmiştir. Sanatçı, 2017 yılı için Cec ArtsLink (US) tarafından Movement Research, New York Residency ile ödüllendirilmiştir.